Typeles / ICT-vaardigheden

Inleiding

Mijn hele leven heb ik interesse gehad in ICT en computers. Ik heb als kind zelf typeles gevolgd en hier veel profijt van gehad. Blind typen is niet alleen een levenslange vaardigheid die veel tijd bespaart, maar het bevordert ook een goede (werk)houding bij het werken met computers. Ik kijk er enorm naar uit om deze lessen te mogen verzorgen en uw kind deze waardevolle vaardigheid aan te leren.

Waarom typeles?

Hieronder enkele statistieken:

Manier van typen Typesnelheid (aanslagen per minuut )
Blind typend met alle vingers, veel ervaring, jong geleerd 300 – 450
Blind typend met alle vingers, één jaar ervaring na de typecursus 200 – 300
2-vingerig typen (‘hunt and peck’) 140 – 180
2-vingerig overtypen (‘hunt and peck’) 100-135

Iemand die jong heeft leren blind typen kan met gemak twee keer zo snel typen als iemand die met twee vingers typt! Kortom: typeles is een waardevolle investering voor de toekomst van uw kind.

Inhoud en methode van de cursus:

Om deze cursus succesvol te geven, heb ik een training gevolgd bij ‘Typ10’ om hoogwaardige typelessen te kunnen verzorgen. Typ10 onderscheidt zich door het aanspreken van verschillende leerkanalen zoals auditief, kinesthetisch, visueel en motorisch met behulp van versjes, spellen en verhalen. Dit garandeert dat de typelessen beklijven en blijkt ook effectief te zijn bij kinderen met leerproblemen zoals dyslexie, dyspraxie of ADD/ADHD. De typeles zal worden gegeven volgens de QWERTY toetsenbordindeling.

Klik hier voor meer informatie over Typ10

Daarnaast zal ik tijdens de lessen aandacht besteden aan algemene ICT-vaardigheden, zoals:

• Het werken met tekstverwerkers
  • Het maken van presentaties
  • Het maken van informatieve posters.

Praktische informatie:

• De kinderen zullen werken op de Chromebooks van de school
  • De kosten bedragen EUR 230,-. Dit is opgebouwd uit EUR 200,- lesgeld en EUR 30,- voor toegang tot de online lesmodule en het ontvangen van het werkboekje. De online lesmodule geeft toegang tot oefensoftware voor een heel kalenderjaar vanaf ingang van de cursus!
  • Uw kind dient zelf een theedoek (als blinddoek) en een toetsenbord mee te nemen met ‘hoge toetsen’ (qwerty indeling) en USB aansluiting (klik hier voor een voorbeeld). Dit hoeft uiteraard niet het meest nieuwe model te zijn, een wat ouder toetsenbord is meer dan voldoende. Er zijn enkele toetsenborden aanwezig op school, maar het is beter als uw kind er zelf een meeneemt.

Door wie? Meester Maurits
Voor wie? Groep 5 t/m groep 8