Structuur

Bestuur

De school bestaat uit twee Verenigingen Zonder Winstoogmerk (VZW), namelijk de ‘VZW School’ en de ‘Ouders en vrienden van de school VZW’. Deze VZWs worden bestuurd door één orgaan van zeven leden. Ieder bestuurslid is belast met een portefeuille.

VZW School

De Vlaams-Nederlandse Protestants-Christelijke Basisschool Prinses Juliana VZW, in het kort ‘VZW School’ genoemd, is een  vereniging zonder winstoogmerk en heeft de school in haar huidige structuur in 1996 opgericht. De VZW School is de werkgever van het lerarenteam en draagt de eindverantwoordelijkheid van de school.

Ouders en vrienden van de Vlaams-Nederlandse Protestants- Christelijke Basisschool Prinses Juliana VZW

Het doel van deze vereniging is in de eerste plaats bij te dragen aan de instandhouding van de school. Iedereen die de school een warm hart toedraagt en de doelstellingen onderschrijft, kan toegetreden lid worden van deze VZW. Het bestuur van deze VZW is hetzelfde als van de VZW School.

Ouderraad

De leden van de ouderraad zijn afgevaardigden per klas, de zgn. klassenouders. Deze ouderraad vergadert viermaal per jaar. De leden bespreken de algemene gang van zaken op school. Hun bevindingen worden door de voorzitter en de secretaris voorgelegd aan de schoolraad. Persoonlijke zaken worden altijd direct met de groepsleerkracht besproken.

Activiteitencommissie

De activiteitencommissie is een commissie die zich ten doel stelt een goede verstandhouding en prettige sfeer op school te bevorderen. Daarnaast betrekt de commissie ouders bij organisatie van algemeen vormende activiteiten binnen en buiten de school. Hierbij valt te denken aan het organiseren van festiviteiten, begeleiding bij uitstapjes, schoolzwemmen en het beheer van de bibliotheek. Alle ouders krijgen aan het begin van het schooljaar een ouderformulier om aan te geven bij welke activiteiten binnen de school ze willen participeren.

Inspraak kinderen

De Julianaschool heeft het predicaat MOS-school (Milieuzorg op School). Een MOS-school is een school die een duurzame leer-en leefomgeving creëert samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school.

Naast diverse inspraakorganen waarin de ouders zitting hebben, heeft de school ook twee organen waarin de leerlingen van de school niet alleen kunnen meepraten over het beleid en de activiteiten op school, maar ook actief betrokken zijn bij de uitvoering hiervan.

Kinderunie

In de Kinderunie zitten leerlingen van groep 4 tot en met groep 8 die fungeren als klassenvertegenwoordigers en stem van de leerlingen. De kinderen hebben zitting voor minimaal twee jaar en dienen zich hiervoor verkiesbaar te stellen. De kinderen praten daardoor actief mee over wat er op school gebeurt.

Klimaatraad

Gelieerd aan de Kinderunie heeft de school ook een Klimaatraad. De kinderen in deze raad praten en beslissen mee over duurzame ontwikkelingen op de school. Ook voor deze kinderen geldt dat ze een termijn hebben van twee jaar en zich verkiesbaar moeten stellen.