Bacteriën en experimenten op de Julianaschool

Het nieuwe thema in groep 5 en 6 tijdens de samenwerking van de Prinses Julianaschool met de Erasmus Hogeschool/VUB gaat over ziektekiemen en micro-organismen.

Eerst werd er uitleg gegeven en een schatting gemaakt van goede versus slechte micro-organismen.

Als eerste experiment werd met GLOGERM (een fluorescerende verf/spray) het verschil aangetoond tussen niezen in de armholte versus niezen in je hand. Met een blacklight konden de kinderen zien wat het meeste besmetting zal vooroorzaken.

Als tweede test werd gekeken naar het verschil van handen wassen mét en zonder zeep…
Tenslotte hebben de leerlingen een experiment opgezet uit het boek van Marc Van Ranst met aardappelstukjes in zogenaamde ‘petrischaaltjes’.
Het ging als volgt.
Allereerst werden de schaaltjes ontsmet en gevuld met door handschoenen gemanipuleerde aardappelstukjes.
Daaropvolgend werden de vingers van de leerlingen vies gemaakt (door deurklinken of de onderkant van de schoenen of zelfs de vloer aan te raken) om dan de aardappelstukjes aan te raken.
Ook werd er ‘vieze lucht’ op de (open) petrischaaltjes geademd en werd er op gekucht.
Nu maar afwachten wat er gaat gebeuren met dit experiment.
Volgende week de resultaten.

Stay tuned!

Foto’s en tekst (c) Julianaschool