Bozar bezoek Julianaschool

De bovenbouw klassen van de Prinses Julianaschool hebben vandaag (5 oktober 2023) de generale repetitie van de achtste symfonie van Sjostakovitsj in de Bozar bijgewoond op uitnodiging van de Nederlandse dirigent Anthony Hermus van het Belgisch Nationaal Orkest.
Ondanks de staking in Brussel lukte het de leerlingen en hun begeleiders mooi op tijd te zijn in de prachtige Henri le Boeuf zaal aan de Baron Hortastraat in het centrum.
Na een welkomstboodschap van Noëlla van de educatieve dienst van het orkest, sprak dirigent Hermus de leerlingen ook toe. Hij legde hen uit wat dirigeren inhoudt en kreeg het zelfs voor elkaar de leerlingen op maat te laten klappen!
Daarna was het de beurt aan Dmitri Sjostakovitsj met de tweede van zijn drie oorlogssymfonieën (zo genoemd omdat ze tussen 1941-1945 werden geschreven). In deze “tragische compositie”, aldus de website van Bozar, tracht hij “in het reine te komen met het buitensporig geweld en eindeloos lijden”.

Het werd geen lijden voor de Julianaschool kinderen die enorm van de voorstelling genoten. Veel dank daarom aan de educatieve dienst, aan dirigent Anthony Hermus en vooral aan juf Noémie Degrauwe (muzische vorming) voor de organisatie van deze ochtend alsmede aan alle hulpouders voor de begeleiding.
Tekst en foto’s Pé Verhoeven (c) Julianaschool