Het vaderland is altijd dichtbij

Een veertiental ouders durfde het aan om het Groot Dictee der Nederlandse taal van de Nederlandstalige internationale scholen te maken.

Donderdagavond 14 maart zaten zij keurig in de schoolbanken om te luisteren naar de Nederlandse consul-generaal in Antwerpen die het dictee voorlas. Karen van Stegeren was helemaal vanaf de Antwerpse Eiermarkt naar Brussel afgereisd (de inmiddels Permanente Vertegenwoordiger ‘PJ’ Kleiweg de Zwaan was verhinderd).
Onder de deelnemers was “een aantal expats van multinationals, een zzp’er in den vreemde, wat digitale nomaden, maar geen geëmigreerde rijinstructeur”. Zij bogen zich over “avantgardistische discussies over onder meer stikstofuitstoot, genderfluïditeit en
-dysforie of klimatologische veranderingen”.
Ze vroegen zich ook af wat ze eigenlijk aan het doen zijn “honderden of duizenden kilometers van de moederschoot, in kosmopolitische metropolen als Rio de Janeiro, Kuala Lumpur, of pak ‘m beet, Phnom Penh, Dar es Salaam of Cochabamba.”
Het dictee ging alle kanten op van “nieuwerwetse terminologieën als barbiehype tot graaiflatie of havermelklatte”. Maar het ging ook over de zogeheten Swifties, “zoals we de miljoenenschare aanbidders van het wereldwijde muziekicoon Taylor Swift definiëren. U kent haar vast, is het niet van haar muzikale virtuositeit, dan toch wel omdat ze soms per privéjet poolshoogte gaat nemen bij haar vriend, een bekende Americanfootballspeler.”

Mede door die ‘poolshoogte’ werd het gemiddelde aantal vouten opgekrikt naar 28.

Winnaar werd Freek S. met 17 rode strepen. Noortje werd runner up met 21, gevolgd door een hele schare ouders met 23 verschrijvingen.

Doordat het dictee vrij lang was, liet de uitslag ook lang op zich wachten. Juffen Milou en Annemiek hadden er samen met Meester Oskar een hele kluif aan.
Al met al een hele gezellige, leerzame maar (zoals altijd) ook frustrerende avond. Enige troost: het is en blijft natuurlijk maar een gebbetje…

tekst en foto’s Pé Verhoeven (c) Julianaschool