Honderd Jaar d’Oultremont

Bijna 500 gasten waren zaterdag 30 september aanwezig op de Prinses Julianaschool in Brussel om te vieren dat de school honderd jaar in het kasteeltje op de d’Oultremontstraat zit.

Het was een hele mooie dag waarin voormalige leerlingen, leerkrachten en ouders van kinderen die op de Julianaschool zaten, het gerenoveerde schoolgebouw konden bezoeken en vooral met elkaar herinneringen ophaalden.

Een groep huidige leerlingen had samen met ouders Joanne en Sanja een tijdlijn spektakel ingestudeerd op basis van een script van Oskar en Pé. Met hulp van vele ouders, met name Amber, Anouska, Iris en Nienke werd het toneelstuk ieder half uur voorgedragen gekoppeld aan de rondleiding door het gebouw. Een speciale opvoering was bestemd voor de VIP gasten: de Brussels minister van o.m. Nederlandstalig onderwijs Sven Gatz, de burgemeester van Etterbeek Vincent de Wolf en zijn schepen Frank van Bockstal, de Nederlandse ambassadeur in België Pieter Jan Kleiweg en de achterkleindochter van minister Dr. de Visser die in 1923 de opening verrichtte, Ank Gualthérie van Weezel de Visser.

In de vele speeches van deze genodigden werd de Julianaschool flink in het zonnetje gezet. Deze eerste Nederlandstalige school in Brussel bestaat dan ook al sinds 1901 en heeft inmiddels een solide reputatie binnen het Brusselse onderwijs opgebouwd. Zowel de gemeente Etterbeek, het Brussels Gewest en de Nederlandse ambassade spraken hun bewondering hierover uit en zegden steun toe (voor de volgende honderd jaar!).

De Jubileum commissie bestaande uit Joanne, Amber, Mark en Martijn leverde puik werk af. Een groot aantal sponsors droeg ook bij aan deze succesvolle dag. Mede dankzij de vele vrijwilligers (voorbereiding, bardiensten, receptie, opruimen, etc.) werd het een uitermate geslaagd evenement!

Dank ook aan alle leerkrachten die een forse bijdrage hebben geleverd aan deze dag.

Op naar de tweehonderd jaar in 2123…

tekst en foto’s Pé Verhoeven (c) Julianaschool