IPC Waterzuivering op de Julianaschool

In het kader van het IPC (international primary curriculum) heeft groep 4 samen met stap 8 onlangs een workshop gehouden over waterzuivering. Het vond plaats in samenwerking met een medewerker van het Science, Technology, Engineering en Mathematics (STEM)team van de Erasmushogeschool en Vrije Universiteit Brussel. De Prinses Julianaschool werkt samen met deze Universitaire Associatie nadat de school vorig jaar is uitgeroepen tot de meest inspirerende school van Brussel.

De leerlingen kwamen heel wat te weten, niet alleen door te luisteren, maar ook door zelf te doen.

Allereerst kwamen ze te weten wat het allerbelangrijkste is om in leven te blijven: eten, drinken of zuurstof. Zo kwamen de kinderen te weten dat we maar vier minuten zonder zuurstof kunnen, vier dagen zonder drinken en maar liefst vier weken zonder eten.

Daarnaast is te schoon water niet altijd het gezondst. Hierbij werd gedacht aan gewoonte 7 van The Leader In Me: alles moet in evenwicht zijn.

De kinderen kregen ook een antwoord op brandende vragen zoals ‘hoe is water ontstaan?’ En waar is het schoonste water ter wereld? Maar de allerbelangrijkste vraag was: ‘Hoe kunnen we water zuiveren?’

De kinderen kregen daarvoor verschillende materialen en vies water (heel vies water). Zij moesten proberen met behulp van de verschillende materialen het water te zuiveren. Ze probeerden van alles, maar het verliep niet vlekkeloos of droog ? . Daarom moest het plan worden bijgestuurd en opnieuw worden uitgeprobeerd. Want van proberen kun je leren!

Uiteindelijk werd het opeens muisstil; de kinderen waren verwonderd. Het was gelukt om heel vuil water te zuiveren!

Ze kwamen ook tot het besluit dat het ‘gezuiverde’ water nog niet drinkbaar was en dat het nog verschillende stappen moest ondergaan om het echt drinkbaar te maken.

Al met al was het was een hele productieve en leerrijke namiddag.

Tijdens de afsluiting binnenkort (eind maart) tonen en vertellen de kinderen graag aan hun ouders hoe ze te werk gingen met dit IPC onderwerp.

met dank aan Ron (STEM) en Juf Leen

fotos  (c) Julianaschool