Koning, kom hier naar de Julianaschool!

“Koning, waar is uw kroon?” Enthousiaste leerlingen van de Prinses Julianaschool stonden op de voorste rij bij de ontvangst van Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima op de Grote Markt afgelopen dinsdagmiddag 20 juni.

Het Staatsbezoek aan Koning Filip en Koningin Mathilde was eerder op de dag begonnen toen het Nederlandse Koninklijk paar op het Zuidstation per trein in Brussel aankwam. Na de inspectie van de erewacht bij het Koninklijk Paleis werd de Grote Markt bezocht.

Na de balkonscene op het stadhuis begaven de paren zich onder het publiek. Koning Willem-Alexander liep meteen op de leerlingen van de Julianaschool af. De roepende, zingende en met Nederlandse en Belgische vlaggetjes zwaaiende kinderen vielen dan ook echt op! Er werden bloemen aangeboden namens de Julianaschool en enkele leerlingen hadden tekeningen en koekjes voor het Koninklijk paar meegebracht.

De naam van Koningin Maxima werd ook luid gescandeerd zodat zij zich ook snel meldde bij de leerlingen. Spontane converstaties vonden plaats en een speciaal geschreven rap werd opgevoerd. Er werd gezongen over bier, frites en chocolade in België waarop Koning Willem-Alexander het niet kon nalaten om te zeggen dat “het allemaal wel heel gezond klonk”.

Na het Staatsbanket ‘s avonds in het Kasteel van Laken bleef het Koningskoppel daar ook slapen (dus niet in de gastenvertrekken in het Paleis in Brussel waar internationale gasten normaal verblijven). Overal tevreden gezichten dus, met name op de Julianaschool waar de leerlingen, leerkrachten en vele ouders kunnen terugkijken op een fantastische middag.

En hoe zat het nu met die kroon? De Koning antwoordde dat hij al het idee had dat hij die ochtend iets was vergeten! Hij vroeg of hij terug moest gaan om hem te halen, maar dat hoefde niet zei vragensteller Boris. De opgeluchte vorst gaf de leerling van de Julianaschool daarom maar een boks.

foto’s en tekst Pé Verhoeven (c) Julianaschool

Naschrift

Zoals het betaamt, ruimden de leerlingen na afloop keurig de rommel op. Bravo Julianaschool!

Before

After!