Schaatsen en IPC

Op de dikke truien dag (of beter gezegd #iktrekhetmijaan-dag afgelopen vrijdag 10 februari) zochten de kinderen van stap 8 tot en met groep 6 een wat koudere omgeving op. Het was schaatsen geblazen op de schaatsbaan van Poseidon in Sint Lambrechts Woluwe.
Deze activiteit past in het zogenaamde IPC programma dat de Prinses Julianaschool gebruikt (voor meer achtergrond zie de schoolgids).
Als start van de nieuwe IPC unit “Hoe gaat het ermee”/ “Ben je in vorm?” paste het schaatsen hierin. Elke unit start namelijk met een inspirerende en enthousiasmerende activiteit. Het doel hiervan is de kinderen te motiveren om meer over het onderwerp te leren.
Waarom nu schaatsen?  We wilden met deze activiteit kinderen laten kennismaken met een voor sommige nieuwe of in elk geval niet-alledaagse ervaring, iets wat ze nog nooit of nog niet vaak hebben gedaan.  We wilden hen laten ontdekken dat dit een leuke, lichamelijke activiteit is waaraan ze allemaal konden meedoen.
Sommige waren in het begin misschien wat bang, onzeker, onwennig en hadden behoefte aan de kleine schaatsbaan of aan hulpmiddelen, maar anderen waren wat zelfverzekerder en waagden zich op de grotere schaatsbaan.
Alle kinderen ervaarden dat bewegen leuk is en bovendien goed voor hun lichaam, ook al gleden ze soms uit of vielen ze een keertje!

foto’s Juf Leen (c) Julianaschool